25 Nisan 2015 Cumartesi

Tembellik ve çalışma


Daha felsefi bir tembellikten söz etmek istiyorum. Modern dünyada üretim ve çalışmanın neredeyse bir fetiş anlamına geldiğini söyleyebiliriz. Çalışma acaba her durumda kutsanacak ve bir erdem gibi kavranacak bir durum mu acaba çalışma ile çabalarımız daha doğrusu ekmeğini elde etmeye ve zorunlu çalışmaya mahkumuz.

Çalışmayı aşan bir zihniyet ise düzenin bir tür devamını sağlayan bir kutsanma gibi gelir katsımın ne olduğunu da anlatamadım gibi geliyor bana ama çalışma bir sistemin kölesi olmak gibi bir şeyden bahsediyorum. Çalışma özgürleştirir diye alman bir sözü var bazıları da çalışma böyle bir anlamda kullanıyor.

Tembelliğin bu anlamda insanın bir ödülü olduğu düşünülüyor. Bu iş metinlerden örnek verebilir bunlardan en ünlüsü kitabı mukaddestir ve bu söz meşhurdur cennetten kovulma hikayesi vardır. Hiç çalışmaz elma yerler ve cezalandırırlar. Allah dünyaya gönderirken kadınlar acı çekecek erkekler ise acı çekerek çalışacak der bu Allah kelamıdır. Dünya bir ceza kolonisidir. İslamiyet ise bu ilk günah teorisini kabul etmez ve çalışmayı yüceltir rızkın ne ise o kadarını alacaksın der.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder